|

Kehitä kohtaamistaitoja – ota haltuun omat rajat

Meillä kaikilla on erilaisia kokemuksia kohdatuksi tulemisesta niin arjessa kuin työpaikalla. Pieni tarkastelu työpaikan kohtaamistilanteisiin näin loman jälkeen lienee paikallaan.

 

Työpäivät ovat tulvillaan rajojen ylittämistä

Omien rajojen koko liittyy siihen kuinka läheisiä ihmissuhteet ovat. Työpaikalla suhde lähijohtajaan tai johonkin työkaveriin voi olla kovin etäinen, toisen työkaverin tuntuessa läheisemmältä.

Yhteistyö useimmiten sujuu helpommin, mitä läheisemmäksi koet työkaverisi. Usein etäisempi työkaveri voi heijastaa tai nostaa sinussa epävarmuutta, ei pelkästään itsesi hyväksymisen vaan myös osaamisen taholta. Toisen tapa tehdä työtä voi saada sinut vertaamaan omaa tekemistäsi työkaverin tapaan tehdä työtä.

Epävarmuuden yllättäessä, voi itsevarmempi työkaveri tulkita etäisyyttä virheellisesti, ettet kykene tekemään tehtävää ja näin työkaveri ylitti rajansa ja teki sinun puolesta tehtävän, jonka tekeminen luonnollisesti olisi kuulunut sinulle. Näitä tilanteita työpäivät ovat tulvillaan. Näitä tulee ja menee, mutta joka kerta toisen rajan ylitys voi vaikuttaa työkaverin itsetuntoon ja käsitykseen itsestä. Näin vähitellen toisen rajojen ylityksestä voi tulla ikävä tapa.

Luonnollisesti tämänkaltaiset työssä tapahtuvat ”ylikävelyt” vääjäämättä heikentävät työssä viihtymistä ja lisäävät työn kuormitusta – niin rajojen ylittäjältä kuin ylitetyltä. Rajojen ylittäjä joutuu työssään tekemään enemmän hänelle kuulumattomia työtehtäviä, josta fyysinen kuormitus lisääntyy. Samaan aikaan hänen mielensä tuottaa psyykkistä ja emotionaalista syyttämistä sekä erilaisia ajatusvääristymiä toisen kyvykkyydestä tehdä työtä. Ylikävellyt puolestaan, rohkeuden puutteesta, voivat kokea mitättömyyttä ja kyvyttömyyttä sekä tuntea ympäristön painostavan ja vaativan ilmapiirin. Yksikin tämänkaltainen asia työpaikalla vääristää vuorovaikutustilanteita, aiheuttaen pahoinvointia työyhteisössä. Vääristyneen vuorovaikutuksen kierre on syntynyt, kunnes joku nostaa asian esille.

 

Miten parantaa työpaikan ilmapiiriä ja kehittyä paremmaksi kohtaamistilanteissa?

Sinä rohkea työpaikan tehtävien haltuunottaja, kannustan sinua huomioimaan vetäytyvä työkaverisi. Pysähdy hetkeksi ja huomaa työkaverisi. Avaa keskustelu ja kysy mitä kuuluu tai kysymällä miten hän näkee yhteisen työtehtävän ja tavan tehdä kyseinen työ. Anna hänelle tilaa ja kannusta häntä ottamaan tila haltuun.

Sinä mielellään vetäytyvä, kannustan sinua ottamaan rohkeita askeleita ja ilmaisemaan oma näkemyksesi ja mielipiteesi, ilman rivien välistä tulkittavaa katkeruutta ja kiukkua. Harjoittele.

Lähijohtajana, ole hereillä näille asioille ja tunnista tehtäväsi olla luomassa kannustavaa ja myönteistä työssä tekemisen ilmapiiriä. Mitä jos kokeilisit tulevalla viikolla käydä työpaikkasi työntekijöiden luona? Tee havaintoja ja kysy, miten teidän työpaikalla jaksetaan?

Näillä pienillä teoilla yhdessä tekeminen alkaa vähitellen sujua paremmin ja paremmin.

Aidot kohtaamiset työpaikoilla tänä aikana ovat työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin keskeisiä tekijöitä. Mitä sinä voisit tehdä työpaikallasi edistääksesi työhyvinvointia?

 

Tarvitsetko apua omien kohtaamistaitojesi kehittämisessä?

Jos huomaat tarvitsevasi apua kohtaamistaitojen kehittämisessä tai haluat edistää työpaikkasi hyvinvointia, voit tutustua tarkemmin Kohtaamisen ammattilaisen -korttikoulutukseen.

Muita artikkeleita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *