Kenen vastuulla on työpaikan tunneilmasto?

Kukin työyhteisön jäsen tuo yhteisöönsä oman menneisyytensä, kokemuksensa ja kohtalonsa. Jokainen meistä on suostunut kantamaan jonkinlaista “leimaa”, joka on ohjannut meitä elämämme vuorovaikutustilanteissa. Se on muovannut suhtautumistapojamme, minäkuvaamme sekä suhdetta toisiin ihmisiin esim. auktoriteetteihin. Mitä tapahtuu kun leima otsallamme muuttuu? Luonnollisesti se tulee muuttamaan vuorovaikutustilanteitamme. Mutta mihin suuntaan?

Ensimmäinen askel on tulla tietoiseksi “leimasta”, jota kannamme mukanamme. Tutkimusmatka itseen on tällöin alkanut. Millainen leima itsestä löytyykään, on syytä pohtia, tahdotko edelleen kantaa tuota leimaa itsessäsi.

Tutkimusmatka jatkuu kysymällä itseltä, onko tämä leima totta vai ei? Miten ihmiset ovat sinuun suhtautuneet ja puhuneet sinulle? Onko se riittävä määrittämään sinua sellaiseksi? Ethän ole suostunut kutistamaan itseäsi.? Vastaan puolestasi EI. Sinä Olet enemmän® -kuin otsassasi oleva leima, jota olet joskus elämäsi vaiheissa suostunut kantamaan.

Miten tarpeesi ovat täyttyneet elämässäsi? Ilo, kuulluksi ja hyväksytyksi tuleminen, välittämisen tarpeet, muutamia mainitakseni. Mitkä tarpeet ovat jääneet vajaiksi? Merkityksellisyyden kokemus, johdonmukaisuuden ja yhteenkuuluvuuden tarpeet. Millaisia tarpeita kaipaatkaan? Millaisia tarpeita koko työyhteisön tekijät kaipaavat? Näistä syntyy työpaikan tunneilmasto, johon vaikuttaa kaikkien työpaikan ihmisten kaikki tarpeet, jotka ovat jääneet kohtaamatta tai tulleet kohdatuksi. Koskaan työyhteisön ilmapiiri ei näin ollen ole yhden tai kahdenkaan ihmisen tulosta, vaan koko työpaikan ihmiset vaikuttavat omalta osaltaan siihen.

Tunteet kumpuavat näistä tarpeista, joko niistä jotka ovat täyttyneet tai niistä, jotka eivät ole. Millaisia tunneilmastoja työpaikoilla näinä epävarmoina aikoina on? Perusluottamuksen horjuessa pintaan, nousevat juuri ne tunteet, jotka ovat jääneet kohtaamatta ja näitten tunteiden alla olevat tarpeemme täyttymättä. Siihen tarvitsemme empatiaa ja kykyä, kohdata autenttisesti ihminen, ilman ennakkokäsityksiä ja -odotuksia. Kohtaava kehityskeskustelu® -palvelun avulla, lähijohtaja saa konkreettiset työkalut kuinka edetä työntekijöiden kanssa ja kuinka muuttaa työpaikan keskustelu- ja kohtaamiskulttuuria.

Ylisukupolvinen tunneperimä vaikuttaa jokaisessa meissä halusimmepa tai emme. Kaikki ne esi- ja isovanhempien kohtaamattomat tunteet ja niiden alla olevat tarpeet, nousevat pintaan tullaksemme kuulluksi ja nähdyksi ja saisimme kokemuksen omasta merkityksellisyydestä. Lähijohtajan rooli nousee tässä kohtaa merkitykselliseen asemaan. Miten luoda autenttisia kohtaamisia, jos työyhteisön tunneilmasto on entuudestakin sekaisin? Miten muuttaa yhtäkkiä työyhteisön tunneilmasto? Ei mitenkään, se syntyy kasvun ja kehittymisen avulla. Kohtaava ammattilainen® -koulutus mahdollistaa rohkein askelin työyhteisön tunneilmaston ja vuorovaikutuksen.

Vastuu työpaikan tunneilmastosta on kaikilla yhteisön jäsenillä.

Muita artikkeleita

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *